Żegluga Ostródzko-Elbląska


Żegluga Ostródzko-Elbląska Sp. z o.o., znana wcześniej jako Zakład Komunikacji Miejskiej do 2011 roku, jest dynamicznym przedsiębiorstwem, które pełni kluczową rolę w dziedzinie transportu wodnego i lądowego w regionie. To jednostka budżetowa miasta, która organizuje rejsy statkami po malowniczym Kanale Elbląskim, umożliwiając mieszkańcom oraz turystom odkrywanie niezwykłych uroków tego obszaru.

Oprócz transportu wodnego, spółka zarządza także przewozami miejską komunikacją zbiorową w Ostródzie, co czyni ją istotnym elementem lokalnego systemu transportowego. Dzięki różnorodnym usługom, jakie oferuje, Żegluga Ostródzko-Elbląska staje się coraz bardziej rozpoznawalna na mapie transportu w Polsce.

Firma dysponuje również autokarami turystycznymi, co pozwala jej na oferowanie usług transportowych na wycieczki oraz różnorodne wydarzenia. Dodatkowo, spółka zajmuje się sprzedażą paliw oraz prowadzi myjnię dla autobusów, co zapewnia kompleksową obsługę w sektorze transportowym.

Historia

W latach 1959/60 zainicjowano pierwsze kroki w kierunku stworzenia miejskiej komunikacji. Zakupiony wówczas autobus Chausson, pochodzący z demobilu, przez dwa lata czekał na niezbędny remont. Z uwagi na fakt, że jeden pojazd nie byłby w stanie zaspokoić potrzeby transportowej dla pracowników, zwrócono się o pomoc do lokalnego PKS, który zorganizował kilka kursów z miejscowości Warlity Wielkie oraz osiedla Plebiscytowego.

Rok 1973 to czas, kiedy pod przewodnictwem profesora doktora Jana Podolskiego powstało „studium komunikacji miejskiej dla miasta Ostróda”. Wprowadzono wówczas zgromadzenie komisji odpowiedzialnej za zorganizowanie i uruchomienie transportu miejskiego. Zespół ten był odpowiedzialny za ustalenie tras, wyznaczenie przystanków oraz opracowanie planu pracy kierowców. W 1974 roku do Ostródy trafiło pięć autobusów San.

Na mocy uchwały Miejskiej Rady Narodowej z dnia 21 maja 1974 roku, powołano Zakład Komunikacji Miejskiej przy Powiatowym Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Uchwała ta określała liczbę tras oraz ceny biletów, które wynosiły 2 zł. Pierwsze autobusy wyjechały na ulice miasta 17 czerwca 1974 roku, a głównym zadaniem zakładu w tym czasie było przetransportowanie pracowników do Zakładów Mięsnych w Morlinach.

1 lipca 1975 roku, w wyniku reorganizacji administracyjnej, ZKM został przekazany do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. W październiku 1976 roku zakład otrzymał autobus Autosan typu międzymiastowego, a w kolejnym roku flota powiększyła się o trzy dodatkowe pojazdy.

W 1984 roku, po prawie czterech latach prac budowlanych, otwarto nową zajezdnię autobusową przy ul. Grunwaldzkiej. W tym czasie wycofano z eksploatacji przestarzałe pojazdy, takie jak Jelcz 272 MEX oraz dwa Autobusy marki Autosany. W ich miejsce wprowadzono nowe autobusy z Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Statystyki przewozowe z lat działalności pokazują dynamiczny wzrost popularności komunikacji miejskiej:

  • 1974 – 506 tys. pasażerów,
  • 1975 – 960 tys.,
  • 1980 – 3,35 mln,
  • 1983 – 4,5 mln.

W kolejnych latach kontynuowano rozwój zajezdni, utwardzając plac postojowy oraz budując magazyny oraz stację paliw. 31 grudnia 1991 roku nastąpiła likwidacja PKM w Ostródzie, co zaowocowało utworzeniem miejskiego zakładu budżetowego, nazwanego „Zakład Komunikacji Miejskiej w Ostródzie”, który przejął wszelkie aktywa oraz pasywa likwidowanego przedsiębiorstwa.

W 1999 roku ZKM dokonał zakupu nowego autobusu Jelcz 120M, a w 2002 roku do floty dołączył autobus klasy mini – Kapena Thesi City. Od 2004 roku, w ramach modernizacji taboru, zlikwidowano stare Jelcze PR110, które zastąpiono nowszymi modelami takich marek jak MAN oraz Neoplan. Pojazdy marki Jelcz zostały całkowicie wycofane.

W dramatycznych okolicznościach, we wrześniu 2006 roku, zginął w wypadku samochodowym wieloletni dyrektor ZKM, Waldemar Nalewajko. Na mocy decyzji z 1 stycznia 2011 roku, na bazie zlikwidowanego Zakładu Komunikacji Miejskiej powstała Żegluga Ostródzko – Elbląska Sp. z o.o., która przejęła majątek ruchomy, środki pieniężne oraz zobowiązania byłego zakładu. Prezesem nowej spółki został Waldemar Graczyk, który został jednak odwołany przez Radę Nadzorczą 12 listopada 2012 roku.

Strefy i rodzaje biletów

Aktualnie, w obszarze żeglugi miejskiej oraz podmiejskiej wyróżnia się dwóch głównych stref: miejską i podmiejską. W 2009 roku, część przystanków, które znajdowały się w pierwszej strefie podmiejskiej (do 10 km od granic miasta), została przyłączona do strefy miejskiej. Pozostałe przystanki, w połączeniu z istniejącą wówczas drugą strefą podmiejską (powyżej 10 km od granic miasta), utworzyły obecnie obowiązującą strefę podmiejską.

Wprowadzenie biletów jednokrotnego kasowania miało miejsce w lutym 2001 roku, co stanowiło zmianę w stosunku do biletów dwukrotnego kasowania. Bilety te są dostępne w kioskach, sklepach spożywczych oraz bezpośrednio u kierowców transportu.

Na mocy Uchwały Nr XV/81/2011, od 1 lutego 2012 roku wprowadzono nowe ceny biletów w strefie miejskiej oraz wprowadzono zaktualizowane zasady korzystania z ulg. Nieco później, 1 lipca 2018 roku, zgodnie z Uchwałą Nr XLV/335/2018, rozpoczęły się nowe regulacje dotyczące rodzajów biletów i ich cen. Bilety jednorazowe zostały zamienione na bilety czasowe, które umożliwiają podróżującym przesiadki w określonym czasie po skasowaniu biletu.

Warto również zaznaczyć, że ceny biletów miesięcznych sieciowych zostały znacząco obniżone, a bilet tygodniowy liniowy zastąpiono tygodniowym sieciowym, co wpłynęło korzystnie na możliwości podróżowania w tej strefie.

W dniu 28 lutego 2020 roku, wprowadzono zmiany mające na celu zapewnienie bezpłatnych przejazdów dla dzieci do ukończenia 7 roku życia. Dotyczy to również dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół specjalnych, a także ich opiekunów, uczniów dziennych szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, jak również osób realizujących obowiązek nauki w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych.

Tabor

Miejskie

Obecnie żegluga dysponuje flotą składającą się z 15 autobusów miejskich, wśród których dominującą marką jest MAN. W ramach tej marki firma posiada różne modele, w tym:

  • MAN EL283,
  • MAN NL 223,
  • MAN NM 223,
  • MAN NM xx2,
  • MAN 12.220 HOCL-NL / UNVI Urbis 2.4.

Oprócz tego, w taborze znajdują się także inne pojazdy, a są to:

  • Neoplan N4411,
  • Mercedes Sprinter 519CDI / AutoCuby City,
  • Solaris Urbino 12,
  • Solaris 8,9 LE electric.

Turystyczne

W zakresie transportu turystycznego na uwagę zasługują następujące pojazdy:

  • 1x Irizar Century,
  • 1x Irizar Century 6×2,
  • 1x Mercedes Sprinter 519 CDI.

Dawniej

W przeszłości tabor żeglugi obejmował szereg klasycznych modeli autobusów, w tym:

  • Autosan H10-11,
  • Autosan H9-35,
  • Jelcz L11,
  • Jelcz PR110U,
  • Jelcz 272 MEX,
  • Jelcz 120M,
  • San H100,
  • Ikarus 280.26 (pogotowie techniczne),
  • Kapena Thesi City.

Trasy komunikacyjne

W obszarze miasta oraz jego najbliższym otoczeniu funkcjonuje dziewięć linii autobusowych. Linie 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9 oraz 11 kursują od poniedziałku do piątku. Natomiast w weekendy oraz dni świąteczne, aktywne są linie 1, 3 i 12. Warto zaznaczyć, że w okresie od 7 września do 10 października 2019 roku, z powodu konfliktu dotyczącego finansowania kursów do miejscowości podmiejskich, połączenia te zostały czasowo zawieszone.

Miejsca podkreślone są to przystanki końcowe (pętle), natomiast kursy, które są oznaczone kursywą to poszczególne warianty kolejnych linii.

Linie powszednie

LiniaKierunek / Przebieg trasy
1Składowa ŻOE → Wzgórze św. Franciszka z AsyżuWzgórze św. Franciszka z Asyżu → Składowa ŻOE
– Idzbark

– Worniny

– Górka

– Expo Arena


Składowa ŻOE – Grunwaldzka

• ZKM

• Komenda policji

• Biedronka

• Ośrodek

• Kopernika

– Czarnieckiego

• pasaż

– Jana Pawła II

– 11 Listopada

• PKP

• WSO


• Jaracza

– Lubawska

– Morliny


– Jaracza

Wzgórze św. Franciszka z Asyżu


Morliny

– Lubawska


Wzgórze św. Franciszka z Asyżu– 11 Listopada

• przepomownia

• WSO

• PKP

– Jana Pawła II

– Grunwaldzka

• Czarnieckiego

• Kopernika

• Warmińska

• Kaufland

Składowa ŻOE


– ZNMR

– Expo Arena

Górka

– Worniny

Idzbark

2Kajkowo → Wzgórze św. Franciszka z AsyżuWzgórze św. Franciszka z Asyżu → Kajkowo
Polna

– Świetlińska


Kajkowo

– Czarnieckiego

• Kętrzyńskiego – Chrobrego

• Chrobrego I

• Zawiszy Czarnego

• kościół

• przedszkole

– Czarnieckiego

• blaszak

• pasaż

– Jana Pawła II

– 11 Listopada

• PKP

• WSO


• Jaracza

– Lubawska

– Morliny

– Jaracza

Wzgórze św. Franciszka z Asyżu


Morliny

– Lubawska


Wzgórze św. Franciszka z Asyżu– 11 Listopada

• przepompownia

• WSO

• PKP

– Jana Pawła II

– Czarnieckiego

• przychodnia lekarska

• Białe Koszary

• Kętrzyńskiego

– Kajkowo


– Świetlińska

Polna

3Nad Jarem → AndersaAndersa → Nad Jarem
Składowa ŻOE

– Chrobrego

• cmentarz

• kościół

• przedszkole

– 21 Stycznia

• Sikorskiego

• SP1

Nad Jarem

– 21 Stycznia

• Stępowskiego

• Chopina

– Czarnieckiego

• blaszak

• pasaż

– Jana Pawła II

– 11 Listopada

• PKP

– Mickiewicza

• kładka

• zamek

– Olsztyńska

• MOPS

• winiarnia

• Przemysłowa

• cmentarz

– Plebiscytowa

• cmentarz

– Łódzka

– Plebiscytowa

• klon

• SP 5

Andersa

Andersa

– Plebiscytowa

• Kochanowskiego

• klon

• cmentarz

– Olsztyńska

• cmentarz

• Przemysłowa

• Gizewiusza

• SP2

– Mickiewicza

• poczta

– Słowackiego

• PKP

– 11 Listopada

• sumik

– Jana Pawła II

– Czarnieckiego

• przychodnia lekarska

• Białe Koszary

– 21 Stycznia

• Sikorskiego

• SP1

Nad Jarem

– 21 Stycznia

• Stępowskiego

• Chopina

– Chrobrego

• Chrobrego I

• Zawiszy Czarnego

• cmentarz

Składowa ŻOE

4Chrobrego → AndersaAndersa → Chrobrego
Składowa ŻOE

– Chrobrego

• cmentarz

Chrobrego

• Piastowska

• przedszkole

– Czarnieckiego

• blaszak

• pasaż

– Mickiewicza

• kładka

• Urząd Miasta

– Olsztyńska

• Urząd Skarbowy

• Netto

• Przemysłowa

• cmentarz

– Plebiscytowa

• cmentarz

– Łódzka

– Plebiscytowa

• klon

• SP5

Andersa

Andersa

– Plebiscytowa

• Kochanowskiego

– Łódzka

– Plebiscytowa

• klon

• cmentarz

– Olsztyńska

• cmentarz

• Przemysłowa

• Gizewiusza

• SP2

– Mickiewicza

• poczta

– 11 Listopada

• sumik

– Pieniężnego

– 21 Stycznia

• Chopina → Chrobrego I

– Jana Pawła II

– Czarnieckiego

• przychodnia lekarska

• Białe Koszary

– Chrobrego

• Chrobrego I

• Zawiszy Czarnego

Chrobrego

• cmentarz

Składowa ŻOE

6Składowa ŻOE → GranicznaParkowa → Składowa ŻOE
Składowa ŻOE

– Grunwaldzka

• lecznica

• biedronka

• ośrodek

• Kopernika

– Czarnieckiego

• pasaż

– Jana Pawła II

– 11 Listopada

• PKP

– Mickiewicza

• kładka

• zamek

• SMS

– Szosa Elbląska

• śluza

• działki

– Parkowa

• krzyż

• orlik

Graniczna

Parkowa

– Graniczna

– Partyzantów

– Szosa Elbląska

• Mrongowiusza

– Mickiewicza

• młyn

• poczta

– Słowackiego

• PKP

– 11 Listopada

• sumik

– Jana Pawła II

– Grunwaldzka

• Czarnieckiego

• Kopernika

• Warmińska

• Kaufland

Składowa ŻOE

7Składowa ŻOE → NaftomaxNaftomax → Składowa ŻOE
Składowa ŻOE

– Grunwaldzka

• lecznica

• biedronka

• ośrodek

• Kopernika

– Czarnieckiego

• pasaż

– Jana Pawła II

– 11 Listopada

• PKP

• WSO

• Jaracza

• baza PKP

Naftomax

Naftomax

– 11 Listopada

• baza PKP

• przepomownia

• WSO

• PKP

– Jana Pawła II

– Grunwaldzka

• Czarnieckiego

• Kopernika

• Warmińska

• Kaufland

Składowa ŻOE

9Nad Jarem → GranicznaParkowa → Nad Jarem
Nad Jarem

– 21 Stycznia

• Stępowskiego

• Chopina

– Czarnieckiego

• blaszak

• pasaż

– Mickiewicza

• kładka

• zamek

• SMS

– 3 Maja

• nż

• stadion

– Parkowa

• Świerkowa

• orlik

• krzyż

Graniczna

Parkowa

• orlik

• krzyż

Graniczna

– Parkowa

• Świerkowa

– 3 Maja

• stadion

• nż

– Mickiewicza

• młyn

• poczta

– 11 Listopada – sumik

– Pieniężnego do 21 Stycznia SP1

– Jana Pawła II

– Czarnieckiego

• przychodnia lekarska

• Białe Koszary

– 21 Stycznia

• nż

• SP 1

Nad Jarem

11Nad Jarem → Wzgórze św. Franciszka z AsyżuWzgórze św. Franciszka z Asyżu → Nad Jarem
Składowa ŻOE

– Chrobrego

• cmentarz

• Piastowska

• przedszkole

– 21 Stycznia

• Sikorskiego

• SP1

Nad Jarem

– 21 Stycznia

• Stępowskiego

• Chopina

– Chrobrego

• Chrobrego I

• Zawiszy Czarnego

• Piastowska

• przedszkole

– Czarnieckiego

• blaszak

• pasaż

– Jana Pawła II

– 11 Listopada

• PKP

• WSO

• Jaracza

– 11 Listopada

• Baza PKP

Naftomax

Wzgórze św. Franciszka z Asyżu

Naftomax

– 11 Listopada

• baza PKP

Wzgórze św. Franciszka z Asyżu

– 11 Listopada

• przepompownia

• WSO

• PKP

– Jana Pawła II

– Czarnieckiego

• przychodnia lekarska

• Białe Koszary

– Chrobrego

• Chrobrego I

• Zawiszy Czarnego

• Piastowska

• przedszkole

– Czarnieckiego

• Kętrzyńskiego

– 21 Stycznia

• Sikorskiego

• SP1

Nad Jarem

– 21 Stycznia

• Stępowskiego

• Chopina

– Chrobrego

• Chrobrego I

• Zawiszy Czarnego

• cmentarz

Składowa ŻOE

Linie świąteczne

LiniaPrzebieg linii (ulice i ważniejsze miejsca)
1
  • wariant – Idzbark
  • wariant – Górka
  • ŻOE – Zajezierze
  • ul. Grunwaldzka
  • ul. Czarnieckiego – Pasaż
  • ul. Jana Pawła II
  • ul. 11 Listopada:
    • Dworzec PKP
    • DEC
  • Wzgórze św. Franciszka z Asyżu, lub:
  • wariant – Morliny
  • wariant – Tyrowo
    • wariant – przez Morliny
  • wariant – Tyrowo
  • wariant – Morliny
  • wariant – Wzgórze św. Franciszka z Asyżu
  • 11 Listopada
  • Jana Pawła II
  • Czarnieckiego
  • Grunwaldzka
  • ŻOE Zajezierze
  • wariant – Górka
  • wariant – Idzbark
3
  • wariant – Warlity Wielkie
  • Międzylesie
  • ul. Plebiscytowa
  • wariant – Cmentarz
  • ul. Olsztyńska
  • ul. Mickiewicza
  • ul. 11 Listopada
  • ul. Jana Pawła II
  • ul. Czarnieckiego
  • ul. Grunwaldzka
  • ul. Chrobrego
  • ul. 21 Stycznia
  • Osiedle Nad Jarem
  • Osiedle Nad Jarem
  • ul. 21 Stycznia
  • ul. Chrobrego
  • ul. Grunwaldzka
  • ul. Czarnieckiego
  • Mickiewicza
  • ul. Olsztyńska
  • wariant – Cmentarz
  • ul. Plebiscytowa
  • Międzylesie
  • wariant – Warlity Wielkie
12
  • wariant – Polna
  • Kajkowo
  • ul. Czarnieckiego
  • ul. Jana Pawła II
  • 11 Listopada – pętla – wieża ciśnień
  • ul. Mickiewicza
  • wariant – ul. 3 Maja
    • ul. Parkowa
    • Wałdowo
  • wariant – ul. Szosa Elbląska
    • ul. Parkowa
    • ul. Graniczna
  • Wałdowo
  • Wałdowo
  • wariant – ul. Parkowa
    • ul. 3 Maja
  • wariant – ul. Graniczna
    • ul. Parkowa
    • ul. Szosa Elbląska
  • ul. Mickiewicza
  • ul. 11 Listopada
    • Sumik
    • Pętla – wieża ciśnień
  • ul. Jana Pawła II
  • ul. Czarnieckiego
  • Kajkowo
  • wariant – Polna

Linie dawniej, objazdy

W przeszłości funkcjonowały także inne linie, które obecnie zostały zlikwidowane lub częściowo zmienione w swej trasie. Poniżej przedstawiono kilka z nich:

  • 2H Kajkowo – Czarnieckiego – Jana Pawła II – Pieniężnego – Dworzec PKP – 11 Listopada – Lubawska – Ornowo – Brzydowo – Kraplewo – Lichtajny – Kajkowo – zawieszona 11.01.2010,
  • 3 Warlity Wielkie – Kolonia Zwierzewo (obecnie Międzylesie) – Plebiscytowa – Olsztyńska – Mickiewicza – Słowackiego PKP – Obrońców Stalingradu (obecnie 11 Listopada) – Jaracza – Osiedle Młodych (obecnie Wzgórze św. Franciszka z Asyżu) – linia kursująca do początku lat ’90 XX wieku,
  • 3 Wałdowo – Graniczna – Parkowa – Partyzantów – Szosa Elbląska – Mickiewicza – Słowackiego PKP – Mickiewicza – Olsztyńska – Plebiscytowa – Międzylesie – Osiedle Leśne – Warlity Wielkie – linia kursująca do 28 czerwca 2013 roku,
  • 5 Morliny – Lubawska – Obrońców Stalingradu (11 Listopada) – Pieniężnego – Jagiełły – Grunwaldzka – Chrobrego – Czarnieckiego – 1 Maja (obecnie Jana Pawła II) – linia kursująca do początku lat ’90 XX wieku,
  • 10 Zajezierze – Grunwaldzka – Czarnieckiego – Jana Pawła II – Pieniężnego – Dworzec PKP – 11 Listopada – oczyszczalnia ścieków – Tyrowo – Wirwajdy – Turznica – Samborowo – 2 kursy dziennie w dni nauki – zawieszona 1.09.2011,
  • 12 Osiedle Nad Jarem – 21 Stycznia – Chrobrego – Grunwaldzka – Czarnieckiego – Mickiewicza – Wałdowo lub wariat Międzylesie.

Oprócz tego istniały także linie, które kursowały przez krótki czas, jak na przykład Ostróda – Łukta, mająca miejsce w 1998 roku.

Podsumowując, sieć komunikacyjna w regionie, choć zmieniająca się na przestrzeni lat, wciąż pełni istotną rolę w zapewnieniu transportu mieszkańcom oraz odwiedzającym.

Żegluga

Od maja do września, statki krajowej żeglugi śródlądowej regularnie wyruszają w fascynującą podróż po rejonie Kanału Elbląskiego, Jeziorze Drwęckim, Jeziorze Pauzeńskim, Jezioraku oraz w kierunku Starych Jabłonek. To wyjątkowa okazja, by podziwiać piękne widoki oraz cieszyć się spokojem wodnych szlaków.

Warto jednak zaznaczyć, że odkąd zakończono remont Kanału Elbląskiego, spółka żeglugi nie obsługuje już pełnej trasy między Ostródą a Elblągiem ani w kierunku odwrotnym. Niemniej, miłośnicy rejsów mogą skorzystać z wybranych odcinków Kanału Elbląskiego – na przykład z Elbląga do Buczyńca, gdzie czeka na pasażerów przejście przez pięć malowniczych pochylni, lub z Ostródy do Miłomłyna, co wiąże się z pokonaniem dwóch śluz.

Dodatkowo, żegluga organizowała rejsy po Nogacie w stronę śluzy Biała Góra oraz na trasie Malbork – Elbląg. Co interesujące, w Malborku przystań była zlokalizowana w pobliżu zamku, co daje możliwość zwiedzenia tej historycznej budowli po zakończeniu rejsu.

Flota żeglugi obejmuje osiem statków pasażerskich, co zapewnia komfort i wygodę podczas rejsów. Każdy z tych statków jest przystosowany do obsługi pasażerów, umożliwiając im przyjemne spędzenie czasu na wodach mazurskich.

Sport i rekreacja

W czerwcu 2011 roku Żegluga przyjęła rolę operatora nowo powstałego kompleksu sportowo-rekreacyjnego w Ostródzie. Na jego terenie znajduje się wiele atrakcji, w tym stadion z podgrzewaną murawą oraz boisko boczne, które dysponuje sztuczną nawierzchnią.

Obiekt jest również wyposażony w oświetlenie, które umożliwia korzystanie z boisk po zmroku. Na trybunach może zasiąść do 5000 widzów, a część z nich jest zadaszona, co zwiększa komfort kibiców. Oprócz tego, całoroczne sztuczne lodowisko przyciąga miłośników sportów zimowych przez wszystkie sezony.

Kolejnym atutem kompleksu jest Park Collisa, który oferuje dzieciom miejsc zabaw oraz boiska do różnych dyscyplin sportowych. Niemniej jednak, w czerwcu 2012 roku spółka zdecydowała się na rezygnację z zarządzania tym obiektem, co zakończyło jej działalność w tym zakresie.

Przypisy

  1. https://bipostroda.warmia.mazury.pl/akty/2891/uchwala-nr-xxiii-123-2019-rady-miejskiej-w-ostrodzie-z-dnia-30-grudnia-2019-roku-w-sprawie-zmiany-uchwaly-nr-xlvi-335-2018-rady-miejskiej-w-ostrodzie-z-dnia-16-maja-2018-roku-w-sprawie-ustalenia-wysokosci-cen-urzedowych-i-oplat-za-uslugi-przewozowe-lokalnego-transportu-zbiorowego.html
  2. https://bipostroda.warmia.mazury.pl/akty/2343/uchwala-nr-xlvi-335-2018-rady-miejskiej-w-ostrodzie-z-dnia-16-maja-2018-roku-w-sprawie-ustalenia-wysokosci-cen-urzedowych-i-oplat-za-uslugi-przewozowe-lokalnego-transportu-zbiorowego.html
  3. Uchwała Nr XV/81/2011 w sprawie: ustalenia wysokości cen i opłat za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego.
  4. Uchwała Nr XLII/250/2009 w sprawie: ustalenia wysokości cen i opłat za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego.
  5. Uchwała Nr XXVI/190/2001 – w sprawie ustalenia cen za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego.
  6. Uchwała Nr XXI/137/91 Rady Miejskiej w Ostródzie w sprawie nadania Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej w Ostródzie nowej formy organizacyjno-prawnej.
  7. Biuletyn Informacji Publicznej – Akty prawne [online], bip.warmia.mazury.pl [dostęp 28.11.2017 r.]
  8. Biuletyn Informacji Publicznej – Wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę – prowadzenie Kompleksu Sportowo-Rekreacyjnego w obrębie 1 m. Ostródy przy ul. 3 Maja.
  9. a b załącznik do uchwały Nr XV/81/2011 w sprawie: ustalenia wysokości cen i opłat za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego.

Oceń: Żegluga Ostródzko-Elbląska

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:19