Hans Hellmut Kirst, urodzony 5 grudnia 1914 roku w Ostródzie, dawniej zwanej Osterode w Prusach Wschodnich, był znakomitym niemieckim pisarzem. Zmarł 23 lutego 1989 roku w Bremie.
W ciągu swojego życia, Hellmut Kirst stworzył ponad 50 książek, które zdobyły uznanie w literackim świecie. Oprócz działalności pisarskiej, był także krytykiem filmowym, co dodatkowo świadczy o jego wszechstronnych talentach i zaangażowaniu w różnorodne dziedziny sztuki.
Młodość
Hans Hellmut Kirst urodził się w rodzinie, w której ojciec pełnił rolę funkcjonariusza policji w regionie Prus Wschodnich. Jego dzieciństwo było zdeterminowane przez częste przeprowadzki, co było wynikiem znacznego zaangażowania ojca w służbę publiczną. W związku z tym, młody Hans uczęszczał do różnorodnych szkół podstawowych (Volksschule) znajdujących się w powiecie ostródzkim, co miało wpływ na jego rozwój edukacyjny oraz osobisty.
Gdy osiągnął wiek młodzieńczy, ukończył swe rodzinne miasto z prestiżowym wyróżnieniem, jakim było zdanie egzaminu w Kaiser-Wilhelm-Gymnasium. Po zakończeniu nauki w liceum, zdecydował się na dalszą edukację, wybierając Wyższą Szkołę Handlową (Höhere Handelsschule) w tym samym mieście, co również miało istotne znaczenie dla jego przyszłej kariery zawodowej.
W roku 1932, zaledwie po ukończeniu nauki, rozpoczął pracę w biurze rachunkowym dóbr rycerskich Mühlen, znajdującym się w Mielnie. Ta decyzja zawodowa otworzyła przed nim nowe możliwości oraz wymagała od niego zdobycia cennych doświadczeń życiowych.
Kariera wojskowa
Na podstawie podpowiedzi swojego ojca, 1 kwietnia 1933 roku Hans Hellmut Kirst rozpoczął swoją drogę jako żołnierz zawodowy, włączając się w szeregi Reichswehry. Jego pierwsze kroki w wojsku stawiał w 1 Pruskim Pułku Artylerii Przeciwlotniczej, stacjonującym w Królewcu, który obecnie znajduje się na terytorium Rosji. W młodości Kirst związał się z organizacją młodzieżową Hitlerjugend, gdzie organizował obozy w rejonach Morąga oraz Gietrzwałdu.
Jego zaangażowanie w działania militarne można zauważyć już we wrześniu 1939 roku, kiedy to uczestniczył w kampanii wrześniowej. Później brał udział w ofensywie we Francji. Kolejnym etapem jego kariery wojskowej była kampania na froncie wschodnim, gdzie Wehrmacht prowadził działania w ZSRR.
W latach 1943–1945 Kirst pełnił funkcję oficera nadzorującego oraz nauczyciela historii wojny w Szkole Lotnictwa Wojennego w Schongau, znajdującej się w Bawarii. W ramach swoich obowiązków, przez pewien czas sprawował również rolę adiutanta oraz oficera prowadzącego.
Tuż przed zakończeniem II wojny światowej, Kirst sprawował urząd szefa baterii sztabowej w Szkole Wojennej. W tej samej instytucji służył Franz Josef Strauß, który po wojnie stał się premierem Bawarii i odegrał znaczącą rolę w powojennym życiu Kirsta.
Przebieg kariery wojskowej
- 1935 – kapral,
- 1937 – sierżant,
- 1938 – szef kompanii,
- 1943 – podporucznik,
- 1944 – porucznik.
Czasy powojenne
Po zakończeniu II wojny światowej, Hans Hellmut Kirst znalazł się w trudnej sytuacji, gdy został aresztowany w amerykańskim obozie internowania w Garmisch-Partenkirchen. Zatrzymanie to było wynikiem donosu, który złożył na niego Franz Josef Strauß, twierdząc, że pisarz ten był nazistą. Oskarżenie to było całkowicie bezpodstawne i stało się przyczyną długotrwałego konfliktu między Kirstem a Straußem, który toczył się głównie w formie wymiany listów. Po upływie dziewięciu miesięcy aresztu, Kirst został ostatecznie zwolniony, uznany za „politycznie nieobciążony”.
W okresie po swoim internowaniu, Kirst podejmował się różnych dorywczych zajęć, co pozwoliło mu na rozwijanie talentu literackiego. W tym czasie powstały pierwsze szkice jego powieści, które później utworzyły podstawę dla trylogii 08/15. Inspirację czerpał z twórczości znanego niemieckiego pisarza, Ericha Marii Remarque’a, którego dzieła wywarły na niego ogromny wpływ.
Aby móc swobodnie publikować, Kirst musiał potwierdzić, że nie ma nazistowskich przekonań. Kluczową rolę w tym procesie odegrał Franz Josef Strauß, przewodniczący Izby Orzekającej o denazyfikacji, który nałożył na Kirsta dwuletni zakaz publikacji.
W 1947 roku Kirst przeprowadził się do Monachium, gdzie objął stanowisko krytyka filmowego w dzienniku „Münchner Mittag”, który obecnie funkcjonuje jako „Münchner Merkur”. Doświadczenia wojenne, które przeszedł, uświadomiły mu niebezpieczeństwa związane z zbrojeniem, co skłoniło go do głośnej krytyki powołania Federalnych Sił Zbrojnych (Bundeswehra). Jego stanowisko w tej sprawie znowu sprowokowało konflikt ze Straußem, który wówczas pełnił funkcję ministra obrony RFN.
W latach 60. Kirst, osiągając niezależność finansową, zaczął dostrzegać inne aspekty życia społecznego i aktywnie wspierał potrzebujących. Tantiemy, które uzyskiwał ze sprzedaży swoich książek, przeznaczał na pomoc organizacjom socjalnym w Izraelu, a także wspierał sieroty wojenne w Polsce oraz studentów w Norwegii.
W życiu osobistym, 14 grudnia 1961 roku, Kirst poślubił aktorkę Ruth Müller, z którą spędził wiele lat. Osiedlił się razem z żoną i córką Beatrice w Feldafing, malowniczej miejscowości nad jeziorem Starnberger See.
W 1969 roku rozpoczął współpracę z niemiecką telewizją (ZDF), gdzie, jako doświadczony krytyk filmowy, prowadził program „Poradnik kinomana” (niem. Ratschlag für Kinogänger). W latach 1970–1971 podjął studia w Federalnym Urzędzie Kryminalnym w Wiesbaden (Bundeskriminalamt in Wiesbaden). Czas spędzony w Wiesbaden zainspirował go do napisania książek, których fabuły osadzone były w kontekście kryminalistyki.
W 1987 roku Kirst zdecydował się na przeprowadzkę wraz z rodziną do Werdum, w regionie Wschodniej Fryzji. Tam mieszkał aż do swojej śmierci, która miała miejsce 23 lutego 1989 roku w szpitalu w Bremie, w wyniku walki z rakiem. Jego ostatnie życzenie zostało spełnione — został pochowany w Werdum, miejscu, które stało się jego domem na zawsze.
Twórczość
Hans Hellmut Kirst, znany niemiecki pisarz, w swoim niezwykle płodnym dorobku literackim, który rozciągał się na 39 lat, napisał aż 59 książek. Ostatnia z jego powieści ukazała się po jego śmierci. Jego debiutancka książka, Nazywaliśmy go Galgenstrick (Wir nannten ihn Galgenstrick), zdobyła międzynarodowe uznanie, ponieważ została przetłumaczona na siedem języków. Jednak to trylogia 08/15, opublikowana w 1954 roku, przyniosła mu prawdziwą sławę, na stałe wpisując go w kanon literatury powojennej Niemiec jako jednego z najbardziej poczytnych autorów tego okresu.
Wiele z powieści Kirsta porusza tematykę III Rzeszy, ze szczególnym uwzględnieniem czasów II wojny światowej. Jego utwory są przesycone krytycznym spojrzeniem na moralny upadek narodu niemieckiego, co pozwala mu ukazać złożoność i megalomanię ideologów tamtego czasu w krzywym zwierciadle.
Drugim międzynarodowym bestsellerem Kirsta była Fabryka oficerów, wydana w 1960 roku, która szybko doczekała się adaptacji filmowej. Jego osiągnięcia literackie zostały uhonorowane między innymi prestiżową amerykańską nagrodą im. Edgara Allana Poego. Co więcej, autor stał się pierwszym Niemcem, który dołączył do The Authors Guild, największej organizacji w Stanach Zjednoczonych, zrzeszającej aktywnych autorów i broniącej ich praw oraz wolności słowa.
Po ukończeniu studiów w Federalnym Urzędzie Kryminalnym w Wiesbaden, Kirst stworzył szereg opowiadań i powieści kryminalnych. Wśród nich znajdują się tytuły takie jak Niezwykłe wesele w Bärenwalde (Die merkwürdige Hochzeit in Bärenwalde) oraz Przedziwni ludzie z Maulen (Die merkwürdigen Menschen von Maulen).
Pisarz często sięgał do wspomnień z czasów swojej młodości spędzonej w Heimat, małej Ojczyźnie w Prusach Wschodnich. Ten okres życia młodego autora uwieczniony został w powieściach takich jak Bóg śpi na Mazurach (Gott schläft in Masuren) oraz Przedziwni ludzie z Maulen (Die merkwürdigen Menschen von Maulen).
Mimo międzynarodowej sławy oraz licznych nagród, jego twórczość często była klasyfikowana przez niemieckich krytyków literackich jako literatura popularna.
Publikacje
W tym dziale przedstawiamy publikacje autorstwa Hansa Hellmuta Kirsta, które stanowią ważny element jego twórczości literackiej. Poniższa tabela zawiera szczegółowe informacje, w tym nazwy oryginalne, lata wydania oraz przetłumaczone tytuły książek.
Tytuł oryginalny | Wydawnictwo oraz rok wydania | Tytuł polski | Tłumacz | Wydawnictwo i rok wydania |
---|---|---|---|---|
Wir nannten ihn Galgenstrick | Desch Verlag 1950 | Nazywaliśmy go Galgenstrick | F.M.Julkowski | Interart 1993 |
Sagten Sie Gerechtigkeit, Captain? | Desch Verlag 1952 | Pan mówi sprawiedliwość, kapitanie? | Robert Stiller | Interart 1995 |
Aufruhr in einer kleinen Stadt | Desch Verlag 1953 | Skandal w miasteczku | Barbara Tarnas | Interart 1994 |
08/15. Die abenteuerliche Revolte des Gefr. Asch | Desch Verlag 1954 | 08/15 w koszarach | Jacek Frühling | Libros 2000 |
08/15. Die seltsamen Kriegserlebnisse des Soldaten Asch | Desch Verlag 1954 | 08/15 na wojnie | Jacek Frühling | Libros 2000 |
08/15. Der gefährliche Endsieg des Soldaten Asch | Desch Verlag 1955 | 08/15 walczy do końca | Jacek Frühling | Libros 2000 |
Die letzte Karte spielt der Tod | Desch Verlag 1955 | Ostatnią kartą gra śmierć | Stanisław Marciniak | Interart 1993 |
Gott schläft in Masuren | Desch Verlag 1956 | Pan Bóg śpi na Mazurach | Tadeusz Ostojski | Wydawnictwo Pojezierze 1991 |
Mit diesen meinen Händen | Desch Verlag 1957 | Życie toczy się dalej | Jan Koprowski | Interart 1994 |
Keiner kommt davon | Desch Verlag 1957 | Nikt nie ujdzie cało | Barbara Tarnas (t. I), Jan Kuźbiał (t. II) | Interart 1996 |
Kultura 5 und der rote Morgen | Desch Verlag 1958 | Kultura 5 i czerwony poranek | Barbara Tarnas | Interart 1994 |
Glück läßt sich nicht kaufen | Desch Verlag 1959 | Szczęścia nie można kupić | Stanisław Marciniak | Interart 1994 |
Fabrik der Offiziere | Desch Verlag 1960 | Fabryka oficerów | Edda Werfel | Libros 2001 |
Kameraden | Desch Verlag 1961 | Kamraci | Jacek Frühling | Interart 1993 |
Die Nacht der Generale | Desch Verlag 1962 | Noc generałów | Karol Czejarek | Libros 2001 |
08/15 heute | Desch Verlag 1963 | 08/15 dzisiaj | Karol Czejarek | Libros 2000 |
Bilanz der Traumfabrik | Bruckmann 1963 | Bilans fabryki snów | _ | Interart 1991 |
Aufstand der Soldaten – Roman des 20 Juli 1944 | Desch Verlag, Neuer Kaiser Verlag 1965 | Bunt żołnierzy. Powieść o 20 lipca 1944 | Barbara Tarnas | Interart 1995 |
Letzte Station Camp 7 (nowa redakcja: Sagten Sie Gerechtigkeit, Captain? z 1955) | Desch Verlag 1966 | _ | _ | _ |
Die Wölfe | Desch Verlag, Büchergilde Gutenberg, Bastei-Verlag Lübbe 1967 | Wilki | Barbara Tarnas | Libros 2001 |
Deutschland deine Ostpreußen | Hoffmann & Campe 1968 | Moje Prusy Wschodnie. Książka bardzo stronnicza | Barbara Przybyłowska | Interart 1995 |
Kein Vaterland | Desch verlag 1968 | Bez ojczyzny | Przemysław Wolski | Interart 1994 |
Soldaten, Offiziere, Generale | Buchgemeinschaft Donauland 1969 | _ | _ | _ |
Faustrecht | Desch Verlag 1969 | Prawo Fausta | Bożena Kłos-Michałowska | Interart 1995 |
Heinz Rühmann (Biographie) | Kindler Verlag 1969 | Heinz Rühmann | Barbara Tarnas | Interart 1997 |
Held im Turm | Desch Verlag 1970 | Bohater w wieży | Barbara Tarnas | Interart 1994 |
Udo – Das Udo Jürgens Songbuch (teksty piosenek) | Juncker 1970 | _ | _ | _ |
Kriminalistik (BLV-Jagdpraxis) Band 5 | BLV Buchverlag 1971 | _ | _ | _ |
Verdammt zum Erfolg | Desch Verlag 1971 | Skazani na sukces | Brygida Jodkowska | Interart 1994 |
Verurteilt zur Wahrheit | Desch Verlag 1972 | Skazani za prawdę | Barbara Tarnas | Interart 1995 |
Gespräche mit meinem Hund Anton | Desch Verlag 1972 | Rozmowy z moim psem Antkiem | Robert Stiller | Interart 1996 |
Verfolgt vom Schicksal | Desch Verlag 1973 | Przeznaczenie | Stanisław Marciniak | Interart 1992 |
Alles hat seinen Preis | Hoffmann & Campe 1974 | Wszystko ma swoją cenę | Ryszard Wojnakowski | Interart 1996 |
Und Petrulla lacht | Rowohlt 1974 | _ | _ | _ |
Die Nächte der langen Messer | Hoffmann & Campe 1975 | Noc długich noży | Karol Czejarek | Libros 2000 |
Generals-Affären | C.Bertelsmann 1977 | Afery generałów | Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska | Interart 1995 |
Die Katzen von Coslano | Hoffmann & Campe 1977 | Koty z Coslano | Hanna Rosa | Interart 1995 |
08/15 in der Partei | C.Bertelsmann 1978 | 08/15 w partii | Karol Czejarek | Libros 2000 |
Endstation Stacheldraht | C.Bertelsmann 1978 | _ | _ | _ |
Der unheimliche Freund | Heyne 1979 | Tajemniczy przyjaciel | Elżbieta Kryńska | Interart 1993 |
Der Nachkriegssieger | C.Bertelsmann 1979 | Powojenni zwycięzcy | Stanisław Marciniak | Interart 1993 |
Hund mit Mann | C.Bertelsmann 1979 | Pies i jego pan. Opowieść o przyjacielu | Karol Czejarek | Interart 1994 |
Eine Falle aus Papier | Heyne 1981 | Papierowa pułapka | Elżbieta Krycka | Interart 1994 |
Bedenkliche Begegnung | Heyne 1982 | Znamienne Spotkanie | Andrzej Kaniewski | Interart 1997 |
Geld-Geld-Geld | Heyne 1982 | Pieniądze, pieniądze, pieniądze | Barbara Tarnas | Interart 1995 |
Ausverkauf der Helden | C.Bertelsmann 1983 | Wyprzedaż bohaterów | Jerzy Gutowski | Interart 1995 |
Die gefährliche Wahrheit | Heyne 1984 | Niebezpieczna prawda | Andrzej Kaniewski | Interart 1996 |
Blitzmädel | C.Bertelsmann 1984 | Błyskawiczne dziewczyny | Stanisław Marciniak | Interart 1996 |
Die seltsamen Menschen von Maulen. Eine heitere Erzählung aus Ostpraußen | Heyne Verlag 1984 | Przedziwni ludzie z Maulen. Wesołe opowieści z Prus Wschodnich | Robert Stiller | Interart 1996 |
Ende 1945 | C.Bertelsmann 1985 | Rok 1945 – koniec | Karol Czejarek | Interart 1993 |
Das Schaf im Wolfspelz. Ein deutsches Leben | Busse-Seewald Verlag 1985 | Owca w wilczej skórze | Sława Lisiecka | Interart 1996 |
Die merkwürdige Hochzeit in Bärenwalde. Eine heitere erzählung aus Ostpreußen | Leda Verlag, Heyne Verlag, Madsack 1986 | Niezwykłe wesele w Bärenwalde | Robert Stiller | Interart 1995 |
Ein manipulierter Mord | Heyne Verlag 1987 | Morderstwo manipulowane | Tadeusz Ostojski | Interart 1996 |
Der unheimliche Mann Gottes. Eine heitere erzählung aus Ostpreußen | Niemeyer C.W. Buchverlage, Leda Verlag, Heyne Verlag 1987 | Niesamowity Sługa Boży. Pogodna opowieść z Prus Wschodnich | Jan Koprowski | Interart 1994 |
Die Stunde der Totengräber | Leda Verlag, Goldmann Wilhelm GmbH 1988 | Godzina grabarzy | _ | Interart 1993 |
Menetekel ’39 | Blanvalet 1989 | Mene, tekel ’39 (Wojna z Polską) | Karol Czejarek | Interart 1993 |
Vergebliche Warnung. Der Polenfeldzug | 1989 | _ | _ | _ |
Die Ermordung des Rittmeisters | Blanvalet 1992 | Śmierć rotmistrza | Hanna Rosa | Interart 1996 |
Sztuki teatralne
Hans Hellmut Kirst, uznawany za jednego z ważniejszych dramatopisarzy swojej epoki, stworzył kilka znaczących dzieł, które odzwierciedlają nie tylko jego pasję do teatru, ale także komentują ówczesne społeczeństwo. W jego twórczości można znaleźć:
- auch dem Gesindel spielen Flöten, 1947,
- Galgenstrick, 1948,
- Aufstand der Offiziere, 1966.
Adaptacje filmowe
Hans Hellmut Kirst, uznawany autor wielu znaczących dzieł, zyskał rozgłos także dzięki adaptacjom filmowym swoich książek. Poniżej przedstawiamy wybrane filmy, które na podstawie jego twórczości zostały zrealizowane.
- 1954: 08/15 w koszarach (część 1), reżyseria Paul May, w rolach głównych Joachim Fuchsberger, Paul Bösiger, Emmerich Schrenk, Hans Christian Blech, Helen Vita, Mario Adorf,
- 1955: 08/15 na wojnie (część 2), reżyseria Paul May, z Joachimem Fuchsbergerem, O.E. Hasse, Ellen Schwiers,
- 1955: 08/15 w ojczyźnie (część 3), reżyseria Paul May, w rolach głównych Joachim Fuchsberger, Gustav Knuth,
- 1958: Blitzmädel an die Front, reżyseria Werner Klingler, scenariusz: Hans Hellmut Kirst, w rolach głównych Eva-Ingeborg Scholz, Bert Fortell, Klausjürgen Wussow, Horst Frank, Antje Geerk,
- 1960: Fabrik der Offiziere, reżyseria Frank Wisbar, z udziałem Carla Lange, Helmut Griem, Karl John, Erik Schumann,
- 1966: Noc generałów (GB/F, The night of the generals), reżyseria Anatole Litvak, w rolach głównych Peter O’Toole, Omar Sharif, Donald Pleasence,
- 1989: Fabrik der Offiziere (BRD/CSSR), reżyseria Wolf Vollmar, w rolach głównych Manfred Zapatka, Karl-Walter Diess, Thomas Holtzmann, Sigmar Solbach.
Adaptacje filmowe jego powieści znacznie przyczyniły się do popularyzacji jego twórczości, a także do wzbogacenia kinematografii o wartościowe tematy poruszające istotne kwestie społeczne i militarne.
Nagrody
Hans Hellmut Kirst to postać, która zdobyła uznanie w literackim świecie, a jego osiągnięcia zostały docenione poprzez szereg prestiżowych nagród. Warto zwrócić uwagę na niektóre z wyróżnień, którymi się cieszył.
- Złota Palma na Międzynarodowym Festiwalu Humoru, Bordighera 1964,
- Nagroda im. Edgara Allana Poego, 1965,
- Członkostwo w The Authors Guild, 1966,
- Członkostwo w Niemieckim Centrum PEN 1966–1978,
- Tytuł Knight of Mark Twain za książkę Wilki, 1968,
- Członkostwo w PEN Club Lichtenstein, 1979,
- Literacka nagroda im. Sigiego Sommera, 1986.
Fundacje
Hans Hellmut Kirst przez całe życie angażował się w działalność charytatywną i wspieranie edukacji oraz pomocy społecznej. Wśród jego licznych inicjatyw można wymienić kilka, które szczególnie zasługują na uwagę.
- w 1958 roku wszelkie wpływy z norweskiego wydania książki „Nikt nie ujdzie cało” zostały przeznaczone na stypendia dla norweskich studentów, wspierających ich w dążeniu do kontynuowania pracy w duchu Alberta Schweitzera,
- od 1960 roku kierował tantiemy ze swoich publikacji do organizacji socjalnych działających w Izraelu oraz Polsce, w celu wsparcia sierot wojennych,
- w 1967 roku, w setną rocznicę urodzin niemieckiego pisarza Ludwiga Thomy, ufundował medal za szczególne obywatelskie zasługi,
- wpływy z książek takich jak „Rozmowy z psem Antkiem”, „Kotów z Caslano” oraz „Pies i jego pan” przeznaczył na wsparcie schronisk dla zwierząt.
Jego działania w obszarze społecznym oraz kulturalnym pozostawiły trwały ślad na wielu życiu ludzi i istot żywych, pokazując, jak pisarze mogą wpływać na otaczający ich świat.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Ola Turkiewicz | Anna Teliczan | Mariusz Godlewski | Schmaletz | Jan Purzycki | Maria Ciunelis | Norbi | Maciej Pesta | Eugeniusz Szczudło | Alicja Bykowska-SalczyńskaOceń: Hans Hellmut Kirst